sunnuntai 7. huhtikuuta 2019

MITEN EDISTYY VÄHÄHIILARINEN RUOKAVALIO?
 Kirjoittelin tänne joskus helmikuun puolivälin tienoilla, että olin aloittanut vähähiilarisen ruokavalion. Tai ainakin pääosin näin. No, nyt olen noin kuutisen viikkoa syönyt tällä tavoin. Olen ehkä miettinyt vähän tarkemmin, mitä syön, en ole syönyt perunaa, riisiä, pastaa, leipää kuin tosi harvoin. Makeita leivonnaisia ei ole hirveästi tehnyt mieli, mutta jos niitä on ollut tarjolla, en ole kyllä kieltäytynytkäään niistä. Olen tosin vähentänyt itse niitten leipomista. 
Töihin olen ottanut omat eväät, sillä siellä on muuten vaikea vältellä tuota peruna-riisi-pasta -osastoa. Olen huomannut, että ruoka-annokseni pysyvät myös kohtuullisen kokoisina, kun syön omia eväitä.

 Entä olo. Jo parin viikon jälkeen huomasin, että pöhötys ja ähky olivat vähentyneet. Tuntui, että pystyn taas laittamaan sukatkin jalkaan kumartamalla, eikä istahtamalla tuolille. Jep. Ja todella kannustavaa oli se, kun huomasin, että pääsin siirtymään väljistä superstrech-farkuista taas tavallisiin. Vyötärönappi sujahti kiinni ilman tuskaa. Painokin on tähän mennessä tippunut noin kolme ja puoli kiloa. Sehän ei sinänsä ollut ensisijainen tavoite, eikä minulla myöskään ollut lähtöpainoa ihan hirveästi liikaa.

 Olen hypähdellyt vaa'alla ehkä useamminkin kuin olisi tarve, mutta mielenkiinnolla seuraillut vaa'an lukemia. Viikonloppujen jälkeen painoa tulee yleensä muutama sata gramma lisää, joka alkuviikon aikana taas häviää.  Välillä tuntuu, että paino junnaa samoilla lukemilla pitkäänkin ja sitten taas yht'äkkiä tulee humpsahdus alaspäin. Vähän sellaista kaksi askelta eteen yksi taaksepäin.

 Tällä hetkellä ajattelen, että tätä ruokavaliota voi hyvin alkaa pitää vakiona. Entisenä pastan suursyömärinä sekin mieliteko on hiipumaan päin. Saatan hyvin tilata ravintolassakin (silloin harvoin, kun sinne tulee mentyä) salaatin tai olen löytänyt myös lukuisat erilaiset kasvislisukkeet kalan, lihan tai kanan seuraksi.
Pizzaa tein jokin aika sitten kotona ja oikein odotin sitä herkkua. Söin neljä palaa ja seuraavan yön vatsaa kipristeli. Eli kohtuus kaikessa. En siis kieltäydy näistä "kielletyistä" aineista, mutta huomaan, että keholleni pienet määrät niissä ovat parempi kuin entinen "kaikkea ja kuka niitä määriä tuijottelemaan" -linja.

 Iltapaloja olen myös tuunaillut ja poistunut usein vakio-ruisleipä-ajatuksista. Tässä yksi helppo ja hyvä: Mangolassi.


MANGOLASSI -2 annosta

n. 4 dl Hyla-piimää
1 prk Piltti-mangoa

 Laita ainekset korkeaan, kapeaan kulhoon ja surauta tehosekoittimella sekaisin kuohkeaksi juomaksi. Kaada laseihin ja nauti.
Vähän aineksia ja helppo ja nopea tehdä.
Pitkästä aikaa tein myös sämpylöitä iltapalaksi. Laitoin taikinaan kauraleseitä ja kolmen viljan jauhoja, joissa on myös vähän purutuntumaa.
Tuoreen sämpylän päälle juustoa ja kurkkuviipaleita ja lasillinen mangolassia. Ihana iltapala!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti